„Pacienti standardně vyplňují po celý rok naše nemocniční dotazníky spokojenosti, které vydáváme společně s organizací HealthCare Institute a které slouží mimo jiné k účasti v celonárodní anketě Nemocnice roku. Ty v květnu vyplňovat nebudeme. Na měsíc je nahradíme dotazníky ministerstva, které ale požaduje větší podíl odevzdaných formulářů. Budeme tedy v oslovování pacientů aktivnější. Předem děkujeme za vstřícnost a pochopení a také za objektivní vyplnění. Koneckonců dotazníky mají sloužit hlavně pacientům a jejich blízkým, abychom věděli, kde máme rezervy a jak se v péči o ně zlepšit,“ říká manažerka kvality Rokycanské nemocnice Monika Součková.
Dotazníky se týkají pouze hospitalizovaných pacientů a pouze na standardních lůžkách, tzn. na oddělení chirurgie, interny a dětském. Dotazníky k vyplnění předají pacientům ošetřující sestry. V případě potřeby jim po oslovení s vyplněním pomohou.
Ministerstvo se ptá na podobné dotazy jako nemocnice ve svých dotaznících. Formuláře obsahují například dotazy, jak se k pacientovi chovala sestra či lékař, jak probíhalo a jak bylo rychlé přijetí k hospitalizaci, zda má pacient dostatek soukromí, zda jsou informace týkající se léčby dostatečné a srozumitelné, zda personál reaguje dostatečně na rychle případné bolesti pacienta a podobně. Hodnotí se známkami od 1 (velká spokojenost) do 5 (nespokojenost).
„Účelem projektu je revize stávající situace, kdy je v některých nemocnicích hodnocení spokojenosti pacientů často řešeno externím subjektem. Snahou je vytvořit funkční systém sledování spokojenosti pacientů včetně jednotného dotazníku a metodiky pro využití nejen na úrovni jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb, ale především pak na národní úrovni,“ odůvodňuje záměr ministerstvo zdravotnictví.
Více k projektu MZČR Národní hodnocení spokojenosti pacientů
Národní hodnocení spokojenosti pacientů - Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz)
Info o standardním celoročním sledování spojenosti pacientů RN
.